اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

تاثیر کرونا بر قلب به چه صورت است؟

تاثیر کرونا بر قلب - دکتر حکمت

ویروس کرونا برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ایی از جمله بیماری‌های قلبی خطر بیشتری دارد. در این خبر از حوزه بهداشت و درمان به بررسی تاثیر کرونا بر قلب پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حمیدرضا حکمت استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگارآنا، درباره چگونگی ابتلای بیماران قلبی به ویروس کرونا گفت: ACE۲ در همه جای بدن وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آن در بافت ریه‌ها و ۲۰ درصد بقیه در قلب، کلیه و حتی مغز دیده می‌شود. همان مکانیسمی که در ریه‌ها باعث آسیب رساندن به ریه می‌شود، در قلب نیز می‌تواند سبب آسیب شود.

او گفت: کسانی که از قبل فشار خون بالا، بیماری قلبی و نارسایی قلبی داشته اند، ویروس کرونا هم می‌تواند باعث تشدید بیماری قلبی آن‌ها شود و هم می‌تواند مشکل جدیدی برای آن‌ها به وجود آورد.

حکمت افزود: علاوه بر نقش ACE۲، به دنبال هر بیماری ویروسی و میکروبی التهاب به وجود می‌آید، که این التهاب میتواند سبب پاره شدن پلاک چربی در عروق قلبی شود و سبب بروز سکته‌های قلبی شود. از طرف دیگر کاهش اکسیژن رسانی (هیپوکسی) در اثر درگیری ریوی می‌تواند در تشدید وایجاد مشکل جدید قلبی برای این بیماران نقش داشته باشد.

 

تاثیر کرونا بر قلب - دکتر حکمت

 

او گفت: بنابراین ACE۲ و التهاب و هیپوکسی ایجاد شده را می توان جزو تاثیر کرونا بر قلب برشمرد.

حکمت برای توصیه به بیماران قلبی در این روز‌های شیوع کرونا گفت: کسانی که بیماری قلبی دارند باید دارو‌های خود را مرتب مصرف کرده و هر گاه علامت دار شدند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حکمت با اشاره به خطر بیشتر کرونا برای افرادی که دارای بیماری زمینه ایی هستند گفت: در مطالعات نشان داده شده کسانی که دارای بیماری‌های زمینه ایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، فشار خون، بیماری‌های ریوی و دیابت هستندو همچنین کسانی که سن بالاتری (خصوصا بالای ۷۰ سال) دارند ریسک ابتلا و مرگ ومیر بالاتری خواهند داشت؛ بنابراین کسانی که بیماری‌های زمینه ایی دارند باید بسیار بیشتر از سایر افراد احتیاط کنند.

او افزود: برخی از کسانی که الان به ما مراجعه می‌کنند با علایم قلبی از جمله تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس می‌آیند که این علایم می‌تواند ربطی به ریه آن‌ها نداشته باشد و به بیماری‌های قلبی که افراد از قبل داشته اند یا در اثر بیماری کووید۱۹ برای آن‌ها ایجاد شده مرتبط باشد.