اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

پلی پیل

قرص پلی پیل

پلی پیل چیست؟

پلی پیل به محصولی اطلاق می شود که ترکیبی از حداقل یک داروی کاهنده فشار خون، یک داروی کاهنده چربی و به طور معمول یک داروی ضد انعقاد می باشد.
قرص های پلی پیل-ای و پلی پیل-وی هر یک ترکیبی از ۴ دارو است که به طور معمول در درمان بیماری های قلبی عروقی شامل سکته های مغزی و مشکلات قلبی مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از مجموعه ای ازداروها در قالب تنها یک قرص باعث سهولت مصرف و افزایش پایبندی بیمار به دارو شده است. همچنین برپایه مطالعات انجام گرفته، مصرف پلی پیل می تواند میزان وقوع بیماری های قلبی عروقی را به میزان بالای ۸۰ درصد کاهش دهد. این دارو باعث کاهش فشار خون و کاهش چربی خون می گردد و همراه تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی یک اقدام موثر در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی خواهد بود.

اجزای تشکیل دهنده داروی پلی پیل

پلی پیل به دو فرم پلی پیل – ای و پلی پیل- وی تولید شده است که اجزای تشکیل دهنده آن ها و دوز هر کدام در بالا آورده شده است .
اطالاعات مهم درباره داروی پلی پیل (توصیه ها، هشدارها و موارد منع مصرف)

• سابقه حساسیت به سایر داروها،غذاها،رنگ ها و غیره.
    مصرف همزمان سایر داورها به خصوص الکل،داروهای مدر، سایر داروهای کاهنده فشار خون، دیگوکسین، سیکلوسپورین،لیتیوم، پتاسیم، داروهای ضد قارچ (آزول ها) وارفارین و سایر داروهای ضد انعقاد، سایر داروهای چربی شامل فیبرات ها، نیاسین و کورتون .
    ابتلا به سایر بیماری ها علی الخصوص زخم معده و دئودنوم، هر نوع اختلال انعقادی مانند هموفیلی و بیماری فعال کبدی کلیوی .

توصیه ها و هشدارها :

• داروی پلی پیل برای افراد بالای ۵۰ سال، افراد با ریسک بالای حوادث قلبی و عروقی و همچنین افرادی که اجزای پلی پیل را به صورت جداگانه مصرف می نمایند، توصیه شده است .
    در صورت بروز اختلال تنفسی، تورم صورت، دست ها و پاها پزشک خود ر مطلع سازید. این علائم می تواند نشانه یک واکنش حساسیتی جدی باشد .
    رعایت احتیاط در حین رانندگی و فعالیت های نیازمندهوشیاری کامل توصیه می شود.
    رعایت احتیاط در حین ورزش در هوای گرم به دلیل تعریق و کاهش آب بدن توصیه می شود .
    در صورت هر نوع بیماری و مصرف هر نوع داروی دیگر حین مصرف دارو که با استفراغ شدید و یا اسهال مداوم همراه باشد، پزشک خود را مطع سازید. چون از دست دادن آب بدن موجب افت فشار خون خواهد شد .
    این داور می تواند باعث افت ناگهانی فشار خون شود و سنکوپ شود. لذا هنگان تغییر وضعیت از خوابیده به نشسته یا ایستاده احتیاط کنید.
    در حین مصرف این دارو از مصرف همزمان مقادیر زیاد آب گریپ فروت بپرهیزید.
    این دارو ویژه افراد بزرگسال بالای ۵۰ سال است و مصرف آن در کودکان به اثبات نرسیده است .

موارد منع مصرف پلی پیل:
سابقه حساسیت به هریک از اجزای پلی پیل – ای و پلی پیل- وی ( نظیر سالیسیلات ها و سایر مسکن ها، هیدرو کلروتیازید و داروهای سولفونامیدی، استاتین ها و والزارتان)، سابقه زخم معده و دئودنوم در سه ماه اخیر، اختلالات خونریزی دهنده نظیر هموفیلی، بیماری پیشرفته کبدی، FEV1  کمتر از ۶۰% در اسپیرومتری، هیپرکالمی بارداری و شیردهی، فشار خون پایین، وجود علائم رینیت ( نظر گرفتگی و آبریزش بینی، قرمزی و آبریز چشم) بدون ابتلا به سرماخوردگی، اسید اوریک بالا، افراد مبتلا به آسم ( با علائم روزانه آسم و بیدارشدن از خواب به دلیل علائم آسم بیش از یک بار در هفته)، تشنج کنترل نشده،
همو گلوبین پایین، مصرف الکل و مصرف داروهای ضد انعقاد.

نحوه مصرف داروی پلی پیل

این دارو برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه شده است .
مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می نماید، اما مقدار مصرف معمول دارو برابر با روزی یک قرص می باشد که با یک لیوان پر آب میل شود .

مصرف داروی پلی پیل در بارداری و شیردهی

از آنجا که مصرف اجزای تشکیل دهنده داروی پلی پیل، نظیرآنالاپریل، والسارتان و آتورواستاتین در بارداری ممنوع است، بنابراین مصرف این دارو مطلقا ممنوع است و ضروری است مادران باردار و شیرده از مصرف پلی پیل خودداری نمایند.

عوارض احتمالی داروی پلی پیل

لازم به ذکر است که پلی پیل هیچ عارضه ای افزون بر اجزای آن ندارد و هر دارویی در کنار اثرات مفید درمانی ممکن است اثرات ناخواسته ای نیز ایجاد نماید.لذا در صورت بروز هر نوع عارضه از قبیل سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، درد و ناراحتی گوارشی، اسهال، یبوست،راش های پوستی، درد و التهابات عضلانی به خصوص همراه تب و خستگی شدید، هیپرکالمی، آنژیوادم، وزوز گوش، آسم، زردی پوست، تیرگی ادرار و افت فشار با پزشک یا دارو ساز مشورت نمایید .
پلی پیل- ای به علت وجود آنالاپریل می تواند منجر به سرفه خشک گردد که در این صورت، قابل جایگزینی با پلی پیل- وی می باشد.

درصورتی که هر سوالی در این باره داشتید، با دکتر حکمت متخصص قلب در اصفهان تماس بگیرید.

منبع البرز دارو