اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

تست ورزش قلب   Exercise Test

تست ورزش قلب در اصفهان

تست ورزش قلب چیست؟

تست ورزش قلب، در واقع یک روش تشخیصی قابل انجام در کلینیک جهت بررسی تأثیر ورزش بر خونرسانی قلب می باشد. با انجام این روش تشخیصی توسط متخصص قلب و عروق یک بررسی کلی از سلامت قلب به عمل می آید. یکی از دلایل انجام تست ورزش بررسی بیماری عروق کرونری قلب است. زمانی که بیمار شروع به ورزش می کند، عضلات نیاز بیشتری به خون رسانی دارند و بنابراین قلب مجبور است تندتر و قوی تر ضربان بزند. با افزایش ضربان قلب در صورت وجود تنگی عروق قلب تغییرات در نوار قلب مشاهده میشود و بر اساس شدت و نوع تغییرات پزشک تشخیص رد بیماری قلب یا وجود بیماری قلب و نیاز به درمان دارویی یا احتمالا نیاز به تست های تشخیصی دیگر مثل اسکن قلب یا سی تی اسکن عروق کرونر و یا آنژیوگرافی عروق کرونر را میدهد.

 

تست ورزش قلب چگونه انجام می گیرد؟

تست ورزش معمولا شامل راه رفتن بر روی تردمیل است که در آن بر ریتم قلب ، فشار خون و تنفس شما نظارت می شود. در این تست الکترودهای دستگاه جهت ثبت نوار قلب به ناحیه سینه و شکم و سر شانه متصل میگردد.

قبل از شروع تست ابتدا تاریخچه بیماری گرفته می شود و معاینه فیزیکی به عمل آمده و فاکتورهای تعداد ضربان قلب، فشار خون و نوار قلب ثبت می گردد. موارد فوق در پایان هر مرحله از تست و بلافاصله قبل و بعد از خاتمه تست و همچنین در مرحله بعد از فعالیت (ریکاوری) هر یک دقیقه به مدت ۱-۱۵ دقیقه بررسی و ثبت می گردد.

برای انجام این تست در حالی که فعالیت الکتریکی قلب از طریق نوار قلب ضبط می شود و فشارخون نیز همزمان اندازه گیری می شود، فرد شروع به راه رفتن روی دستگاه تردمیل می کند. این اقدام تشخیصی در واقع نشان دهنده واکنش قلب نسبت به افزایش نیاز بدن به اکسیژن می باشد. معمولاً این اقدام تشخیصی تا زمانیکه ضربان قلب به تعداد مورد نظر افزایش یابد، ادامه پیدا می کند؛ مگر اینکه عوارضی از قبیل درد قفسه سینه یا افزایش بسیار زیاد فشارخون رخ دهد که در این صورت تست متوقف می شود.

 

آمادگی های لازم برای انجام تست ورزش

برای انجام تست ورزش قلب باید یکسری اقدامات را انجام داد از جمله:

لباس راحت جلودکمه دار و آستین گشاد بپوشید زیرپوش نپوشید.

موهای سینه آقایان تراشیده شود.

قطع داروهای مصرفی لیست زیر، یک روز قبل از انجام تست نیتروکانتین، (دروکانتین-سوستاک)، رانوالزین، ایزوسورباید، منونیترال، دیلتیازم، وراپامیل، دیگوکسین و داروهای بتابلوکر مثل بیزوپرولول، (بتالکو، کنکور، زاباکور)، پروپرانول، یا ایندرال، برادیکس، متوپرولول (متوهگزال- متورال)، کارودیلول، فلکائینید، پروپافنون،

برگه درخواست تست ورزش و مدارک بیمه همراه خود بیاورید.

در صورتیکه پیس میکر (باطری) دارید اطلاع دهید.

مقداری مایعات شیرین برای پس از اتمام تست همراه داشته باشید

از ۳ ساعت قبل از انجام تست فرد اجازه ندارد سیگار بکشد، چیزی بخورد و مایعات حاوی کافئین و الکل مصرف کند.

بیماران دیابتی توجه داشته باشند که در مورد قطع داروی قند خود تزریقی یا خوراکی با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

بیمار قبل از انجام تست نباید فعالیت فیزیکی شدید داشته باشد.

 

دلایل انجام تست ورزش

تعیین علت درد قفسۀ سینه

تعیین ظرفیت و توانمندی قلب در انجام ورزش و فعالیت قلبی است

 برای تعیین میزان مناسب ورزش در افرادی که برنامۀ ورزشی را به تازگی شروع کرده اند

تعیین اختلالات ریتم قلب طی ورزش نیز از دلایل انجام تست ورزش در ورزشکاران و بیماران قلبی است. آریتمی قلب زمانی رخ می دهد که ضربان های الکتریکی که ریتم قلب را تنظیم می کنند به درستی عمل نکنند و باعث بهم خوردن و اختلال ضربان قلب شود.

البته ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد که پزشک انجام این تست را درخواست کند. از جمله عوامل و دلایل انجام تست ورزش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص بیماری عروق کرونری قلب می تواند از جمله دلایل انجام تست ورزش باشد. عروق کرونری قلب وظیفه خون رسانی و اکسیژن به قلب را دارند

تعیین زمان عمل جراحی تعویض دریچه قلب نیز می تواند از دلایل انجام تست ورزش باشد.

 در برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، نتایج تست ورزش به پزشک کمک میکند تا تعیین نماید فرد نیاز به پیوند قلب دارد یا سایر درمان های پیشرفته می تواند به او کمک کننده باشند.

عوامل خطر

تست ورزش معمولاً یک تست بی خطر است. با این حال در موارد کمی برخی افراد طی انجام تست ورزش احساس درد در قفسه سینه، تپش قلب، گیجی و تنگی نفس دارند یا ممکن است در طی تست ورزش غش کنند. حمله قلبی یا ایجاد ریتم های غیرطبیعی خطرناک در طی انجام تست، نادر است.

 

عوارض تست ورزش

تست ورزش به طور کلی ایمن است و عوارض نادری دارد؛ اما همانند هر روش پزشکی، خطر عوارض وجود دارد، از جمله:

فشار خون پایین، فشار خون ممکن است در طی یا بلافاصله پس از ورزش کاهش یابد، که احتمالا باعث ایجاد احساس سرگیجه یا ضعف می شود.

ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی)، آریتمی ناشی از تمرینات ورزشی معمولا بعد از اینکه ورزش را متوقف شد، از بین می رود.

حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد)، اگرچه بسیار نادر است، ممکن است تست ورزش باعث حمله قلبی شود.